פוסט-מורטם, כיסוי חזק

Posted on September 13, 2008

6


בשבועות הקרובים אכתוב על מספר להקות בסגנון גל-חדש, Pאנק, רוק, ועוד אשר מזיזות משהו מתחת לאדמה התל-אביבית הרדומה. אני מזמין כל הרכב שמעוניין בבמה הזו לפנות אלי לתיבת הדואר (דף ה about), במטרה להרחיב את הסיקור.

לפני מספר ימים הייתי בהופעה של להקה אלמונית בשם “פוסט-מורטם” (דן-שירה ובס,ליאה-גיטרה, ליאור-תופים), אחריה אני עוקב מזה חודשים רבים.

כל חברי ההרכב רואים בפעילותה כ”סייד אפקט” בחייהם, אשר מטרתה העיקרית היא בהפצת סגנון מוזיקלי שנשכח. ההרכב מבצע בצורה חזקה מאוד גירסאות כיסוי לשירי להקת פוסט-הפאנק “ג’וי דויז’ין”. לזכות ההרכב עומדות מספר הופעות בארץ שבראשן הופעת פתיחת פסטיבל הסרטים הבריטי בסינמטק תל אביב, בעקבות צאת סרט חדש על חייו של סולן ההרכב.

ממעמקי החדר הפנימי במועדון ה”פרילנד” עלתה הבשורה. רבבות נתקבצו לערב שכולו להקות רוק בסגנון האפל שהיה בשנות השמונים. אז לפני הכול מספר פרטים על “ג’וי דויז’ן” המקוריים,

“ג’וי דויז’ין”? מי אלה לעזאזל?

להקת ג’וי דויז’ין פעלה בין סוף שנות השבעים ותחילת השמונים, כאשר סצנת הפוסט פאנק געשה באנגליה. אגרוף הברזל של מרגרט טאצ’ר גרם לדור הצעיר באותה תקופה להרגיש כאילו “אין מחר”, הכול שחור, ובכלל למה אנחנו חיים. אגרוף זה גרם לתוצר מדהים בכמות ובאיכות של הרכבים מסגנון מוזיקלי אחר. הרכבים שהגיעו משכונות העוני של מנצ’סטר, ממלחמות האזרחים באירלנד ובכלל מכל מה שבריטניה היתה מעוניינת להסתיר.

הסמיתס, יו-2, קוקטאו טווינס, בהואהוס, ועוד רבים אחרים ייצרו סאונד וסגנון פרפורמיסטי שלא היה מוכר עד לאותה תקופה. ביניהם הייתה גם “ג’וי דויז’ן” שכמו סיפורים רבים בעולם המוזיקה נשרפה מעוצמתה שלה. איאן קרטיס , סולן ההרכב וכותב המילים המצמררות, לא עמד בלחצים שהופעולו עליו הן ממשפחתו, אמרגני הלהקה, הקהל המשולהב ושם קץ לחייו.

אז מה “פוסט מורטם” נותנים?

חשבתי שזאת תיהיה עוד הופעת כיסוי שכזאת. להקה עולה לבמה ומנסה ליצור משהו שמת. התברר שטעיתי. לבמה עלה הרכב שידע מה הוא רוצה להעביר, ידע איזה מוזיקה הוא רוצה להחיות. הקהל ידע מה הוא בא לקבל, בייחד נוצרה עיסקה נהדרת: הלהקה נותנת הכול, ובתמורה הקהל נותן הכול. שיר אחרי שיר האנרגיות עלו, הקהל שר מילה אחר מילה, חלק מבאי המקום אף התלבשו בהתאם, אביזרים נלווים כגון פנסים, ריקודים אחוזי תזזית הם מה שהוסיף נופך נהדר לכל העניין.

חבר טוב שלי שהגיע להופעה ללא ידיעה מה הוא הולך לראות ביקש ממני יום למחרת את כל אלבומי ההרכב. בשיחה שקיימתי עם סולן “פוסט-מורטם” ציינתי בפניו שזהו ניצחון, זוהי הצלחה. להצליח להגיע לאנשים שלא שמעו מעולם ולא ידעו שקיים סאונד, שקיימת מוזיקה אחרת, שהם יכולים לאהוב. ההרכב מבחנתי עשה את שלו.

בוצעו שירים של אמנים נוספים מהז’נר (סוזי והבאנשיז) על ידי זמרת שהגיע מתוך הקהל (מצטער אין לי את שמה), מה שסחף את הקהל לבקש הדרן בסוף ההופעה.

ההופעה בוצעה בגב אל גב עם עוד 2 הרכבים מעולים, עליהם אכתוב בכתבות הבאות , “אופיוידס”, ו”אלטנוילנד”. ניתן בהחלט לאמר שיש מוזיקה חזקה בתל אביב, שכמו תמיד נמנעת מלפרוץ. שדרני רדיו עלובים, ערוצי טלויזיה מוזיקליים חסרי מעוף ובכלל חברות תקליטים שמפחדות מסיכונים דואגות לחסום ערוצים נוספים לסאונד שמנסה לפרוץ מהרחוב.

איפשהו גם אנחנו אשמים. רוב הלהקות הללו מוכרות את אלובמיהן במחירי קרן ביום ההופעה. כניסה להופעות כאלו נעות בין חינם לשלושים שקלים. אלבום מסתכם בד”כ בעשרים שקלים בודדים. חשוב לפרגן לעבודתם המעולה של אלו. חשוב לחזקם.

לצערי הרב, ובניגוד לקו הרגיל, לא צילמתי את ההופעה מסיבות טכניות שלא היו תלויות בי. לא הצלחתי להשיג תיעוד ווידאו או תמונות של כל חברי ההרכב על כן נסתפק בתמונתם המקורית של חברי “ג’וי דויז’ן” ובקיצור לאתר “פוסט-מורטם”.

עידכון מאוחר: לבסוף השגתי הקלטת וידאו של ההרכב (מצטער על האיכות מראש), מבחינת סאונד – לא משהו – אל תתנו לזה לגרום לכם לחשוב שהם נשמעים לא טוב, כי הם נשמעים מעולה במציאות!

אני מצרף את אתר הלהקה במיי-ספייס בו ניתן לבקש הופעות מהלקה לפי מיקום גיאוגרפי. כנסו תתרשמו, תתמכו.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=291667328

Posted in: Music